سمینار آموزشی قوانین و مقررات تأمین اجتماعی و بیمه صبح دوشنبه 11 آبان ماه 1394 در سالن کنفرانس ساختمان شماره 2 سازمان صنعت و معدن و تجارت استان همدان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق همدان، جعفر مظفری، کارشناس ارشد اداره کل تأمین اجتماعی استان همدان که تدریس این سمینار آموزشی را بر عهده داشت، با بیان "اهمیت آشنایی کارفرمایان و بیمه شدگان با قوانین تأمین اجتماعی برای پیشگیری از صدمات به تعاریف واژه های کلیدی تأمین اجتماعی ( بیمه شده، کارگاه، کارفرما، سازمان تأمین اجتماعی) پرداخت."
مظفری اولین قدم در تأسیس هر واحد کارگاهی را "دریافت کد کارگاهی" از سازمان تأمین اجتماعی با ارائه مدارک کامل عنوان کرد و سپس به موضوع مهم "بیمه افراد شاغل و ارائه ماهیانه لیست بیمه تا تاریخ مقرر شده توسط تأمین اجتماعی اشاره" و خاطرنشان ساخت "در صورت تأخیر در ارائه لیست بیمه، کارفرمایان مشمول جرایم می شوند."
وی تأکید کرد "در بخش خصوصی اگر در ارائه لیست تأخیر شود سازمان لیست را تحویل نمی گیرد و هیچ مسئولیتی در مقابل خسارات پیش بینی نشده ندارد."
این کارشناس مسئول در ادامه اظهار کرد "با توجه به سیاستهای بانک مرکزی و اجرای طرح شاپرک، به بیمه شدگان و کارفرمایان محترم توصیه میشود به منظور دریافت خدمات به هنگام، حداقل 72 ساعت قبل از مهلت مندرج در برگ پرداخت نسبت به واریز حق بیمه اقدام و سپس برای تمدید و صدور دفترچه درمان به دفاتر کارگزاری و شعب ذیربط مراجعه کنند."
وی با با بیان اینکه "امکان پرداخت حق بیمه از طریق بانکهای رفاه کارگران، تجارت، ملی، ملت، صادرات، کشاورزی و سپه فراهم شده است" تاکید کرد "از آنجا که شناسه پرداخت در هر ماه با ماه بعد متفاوت است، نمیتوان از شناسه مندرج بر روی یک برگ پرداخت برای پرداخت حقبیمه در ماههای بعد استفاده کرد."
کارشناس ارشد اداره کل تأمین اجتماعی استان همدان همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد "مشاغل سخت و زیان آور" یادآور شد "در مرحله اول، تشخیص کار سخت و زیان آور بر عهده تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت و اداره کار است، که در صورت تأیید، کارفرما 4 درصد حق بیمه اضافه پرداخت می کند."