رئيس اتاق بازرگاني استان همدان: شتاب رو به رشد برند «سحر» را نميگذاريم کند شود
دسته بندی : اخبارشناسه خبر : 54تاریخ انتشار : 1394/06/22 توسط 1524 نفر دیده شد
رئيس اتاق بازرگاني استان همدان: شتاب رو به رشد برند «سحر» را نميگذاريم کند شود
رئيس اتاق بازرگاني استان همدان: شتاب رو به رشد برند «سحر» را نميگذاريم کند شود
علياصغر زبردست رئيس اتاق بازرگاني استان همدان و اعضاي هيأت نمايندگان آن در پي بازديدهاي دورهاي خود از صنايع استان، از مجموعه کارخانجات صنايع غذايي سحر بازديد کردند، مديرعامل اين شرکت از حلقه مفقودهاي بين کشاورزان و توليدکنندگان صحبت کرد که نشان ميداد اگر طوري برنامهريزي شود که گروهي کارشناس، محصولات کشاورزان استان را شناسايي کرده و برنامه مدوني به کشاورزان براي کشت محصولات با کيفيت و البته مورد نياز توليد کنندگان بدهد و هم کشاورزان دانه درشتي که تعداد آنها حدوداً به 10 نفر ميرسد طوري حمايت شوند که هر کدام بتوانند تعدادي از کشاورزان خرد را زيرمجموعه خود قرار داده و برنامه الگويي براي کشت آنها طراحي کرده تا محصولات آنها نيز ساماندهي شده و مورد نياز استان باشد بسياري از مشکلات کشاورزان، توليدکنندگان و سرمايه گزاران در استان حل خواهد شد.
البته مسعود توتونچيان از طرح ديگري هم صحبت کرد که باعث شد رئيس اتاق بازرگاني قول بدهد در اين راستا نيز جلساتي تشکيل داده و برنامهريزيهايي با همکاري بانکها و ساير دستگاههاي مربوطه با حضور برخي توليدکنندگان برگزار کنند.
توتونچيان درباره اين پيشنهاد که البته خود آن را تجربه کرده و با موفقيت مواجه شده توضيح داد با توجه به اينکه برند سازي در داخل و خارج کشور هزينه هاي گزافي را به خود اختصاص مي دهد و واحدهاي کوچک و با توان محدود اين امر برايشان مهيا نمي باشد افزود: به منظور راهاندازي اينگونه واحدها و فعال نمودن آنها و تامين بخشي از ديون معوقه که گريبان گير صاحبان سهام و بانکها و مسئولين استان و کشور شده با ايجاد يک تيم از ادارات، صنايع و معادن، وزارت جهاد و بانکهاي مربوطه زير نظر استانداري تشکيل و با ارائه دانش فني و تامين مواد اوليه و بستهبندي، اين کارخانجات راکد و نيمه فعال را فعال نمايند. اين همکاري چند جانبه باعث ايجاد اشتغال، فعالسازي واحدهاي راکد، جذب محصولات کشاورزي و نهايتا توسعه برند در کشور و خارج از کشور خواهد شد.
وي يکي ديگر از مشکلات توليد را کمبود برخي از کالاها عنوان کرد و گفت: در تهيه برخي مواد اوليه در استان با محدوديت و يکپارچگي باغها مواجه هستيم مانند محصولات هلو، گيلاس، زردآلو و بايد آنها را از استانهاي ديگر وارد کنيم و در حال حاضر هم به خاطر کمبود آنها با 60 درصد ظرفيت کار ميکنيم، در صورتي که کشاورزان در همين استان در برخي موارد، محصولاتي را کشت ميکنند که بهخاطر نبود الگوي کشت روي دستشان ميماند. اين در حالي است که ميبينيم کشاورزان موقع کاشت سردرگم هستند چه محصولي را بکارند که بازار داشته باشد که اگر در اين زمينه برنامهريزي شود و الگوي مناسبي به آنها داده شود هم مشکل خودشان حل ميشود و هم قسمتي از کمبود محصولات اين کارخانه را تأمين ميکنند. که از مزيتهاي نزديک بودن اين اراضي و باغات کشاورزي به کارخانجات توليد مواد غذايي ميتوان به سرعت فراوري، راندمان بالاي کار، کيفيت توليد و در نهايت کاهش ضايعات محصولات کشاورزي اشاره نمود. ايشان در همين زمينه اعلام کردند شرکت صنايع غذايي سحر خريد محصولات کشاورزي را با تضمين انجام ميدهد.
توتونچيان البته مشکلات ديگري را هم به زبردست گفت: از جمله آنکه فاصله قيمت محصولات از توليدکننده تا مصرفکنندگان تا 50 درصد هم ميرسد در صورتي که اين مبلغ نبايد بيش از 20 درصد باشد و در حال حاضر ميبينيم توليدکنندگان براي يک سري از محصولاتشان به مغازهداران تخفيفات بالايي ميدهند که اين باعث ميشود مغازهداران فقط محصولاتي که برايشان سود بيشتري دارد را تبليغ و به دست مشتري بدهند، که براي رفع مشکل بايد چارهاي انديشيده شود که توليدکنندگان ديگر هم اين درصد را رعايت کرده و بازار را خراب نکنند.
وي در ادامه صحبتهايش عنوان کرد: راهکار اين مشکل فقط توسعه فروشگاههاي زنجيرهاي است که بايد تعداد آنها بيشتر شود.
توتونچيان البته درباره بازار خارج از کشور اين برند هم گفت: در نمايشگاههاي داخلي و خارجي نمايندگاني را ميفرستيم که مواد غذايي مورد نياز و حتي مزاجها را رصد ميکنند و بر طبق آن محصولاتي را توليد و روانه بازار ميکنيم. اما با اين حال هنوز 15 درصد از توليداتمان صادر ميشود و 85 درصد آن در بازار داخلي به مصرف ميرسد و با توجه به اينکه در تمام استانها نمايندگي و در 5 استان هم مرکز پخش داريم، اين برند را در کل کشور ميشناسند.
وي در ادامه گفت: برنامهريزي اين شرکت رشد صادرات آن است و به سمتي حرکت ميکنيم که توليداتمان براي صادرات باشد در عين حال بازار داخلي را حفظ ميکنيم.
دراينباره رئيس اتاق بازرگاني هم گفت: بايد طوري برنامهريزي کنيم که در عين حال که حجم توليد اين شرکت براي توسعه بازارهاي داخلي افزايش مي يابد حداقل 75 درصد توليدات آن صادر شود.
علياصغر زيردست در ادامه سخنانش گفت: طي جلساتي که در راستاي پيشنهاد مديرعامل صنايع غذايي سحر مبني بر قرار گرفتن واحدهاي توليدي که بدهي بانکي دارند و در حال حاضر رو به تعطيلي رفتهاند زير چتر واحدهاي بزرگتر و با برند، برگزار خواهم کرد، قطعاً براي مدير ارشد استان اين موضوع را توضيح خواهم داد که توليديهايي که راهشان را باز کردهاند و هم اکنون در حال رشد هستند و سابقه زيادي هم دارند اگر واحدهاي ورشکسته را زير چتر حمايت خود قرار بدهند بهتر از آن است که سرمايهگذاران جديد بيايند و کارخانهها را بخرند. زيرا در اين صورت با هزينههاي کمتري ميتوانيم هم بازار خارج از کشور را به دست بياوريم و هم اشتغالزايي داشته باشيم.
وي در ادامه سخنانش گفت: که شتاب رو به رشد برند «سحر» را نميگذاريم کند شود و با توجه به اينکه اين توليدي طرح توسعه را دارد که با اين طرح ميتواند اشتغالزايي خود را به دو برابر و خريد محصولات کشاورزي را از 70 هزار تن در سال به 200 هزار تن برساند را حتماً در برنامه خواهيم داشت تا در چند ماه آينده اين طرح توسعه صورت پذيرد.
شرکت صنايع غذايي «سحر» از سال 1370 آغاز به کار کرده و در حال حاضرهمراه با شرکت هاي گروه براي 800 نفر اشتغالزايي مستقيم و 1200 نفر اشتغالزايي غيرمستقيم مجموعا 2000 نفر اشتغال ايجاد کرده است . اين شرکت 67 نوع محصول را در 150 نوع بستهبندي در داخل و خارج از کشور عرضه ميکند که از سال 1390 تاکنون روند افزايشي صادرات را طي کرده است.
همچنين مجموعه کارخانجات صنايع غذايي سحر از سال 86 تاکنون واحد نمونه کيفي و از سال 87 صادر کننده نمونه شناخته شده است و محصولات خود را به کشورهاي عراق، روسيه، انگلستان، افغانستان، مالزي، استراليا و آلمان صادر ميکند.