رئیس کمیسیون امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان:
مالکان زمین در شهرکهای صنعتی یک سال فرصت ساخت دارند
رئیس کمیسیون امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان گفت: زمینهای شهرکهای صنعتی اگر در مدت یک سال ساخته نشد از آنها گرفته میشود و اگر زمین ساخته شده اما به تولید نرسیده مبلغ هزینه ساخت به او پرداخت و زمین به مزایده گذاشته میشود.
به گزارش روابط عمومی اتاق همدان علی اکبر فلاح در نهمین جلسه کمیسیون امور مالیاتی اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه در رابطه با سازمان تامین اجتماعی مطرح شده که با موافقت کارفرما حق بیمه، همراه با حقوق به بانک معرفی کند، اظهار کرد: در این صورت تسویه حساب بر خط هم انجام میشود.
وی با بیان اینکه اداره امور مالیاتی در رسیدگی به دفاتر در حقوق و دستمزد اگر متوجه شد که مالیات حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت شده باید مورد مطالبه خیلی قرار گیرد، افزود: بسیاری از کارفرمایان مزایایی به کارگر میدهند و برای مزایا و فوق العادهها نباید حق بیمه کسر شود.
رئیس کمیسیون امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه مفاسا حساب بر خط هم انجام میشود اما اعتبار زیادی ندارد، افزود: زمینهای شهرکهای صنعتی اگر در مدت یک سال ساخته نشد از آنها گرفته میشود و اگر زمین ساخته شده اما به تولید نرسیده مبلغ هزینه ساخت به او پرداخت و زمین به مزایده گذاشته میشود.
وی با اشاره به اینکه برای صادرات و ارائه مسیر سبز باید با حداقل ارائه مستندات مسیر سبز داده شود، اضافه کرد: اتاق بازرگانی اقدام به نشر جزوهای به عنوان اطلاعات عمومی قوانین امور مالیاتی کرده و قوانینی که برای هر کارفرمایی مهم است، به صورت کتابچه جیبی درآمده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه خروجی کمیتهها دارای مصوبه باشد و مجری مصوبه هم مشخص شود، بیان کرد: تعداد محدودی از کمیتهها عضو کمیسیون هستند.
مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه در کشور همه دو مورد را دارند یکی توجیح و دیگری نظر دادن است، اظهار کرد: در کشور همه در مورد همه مسائل نظر میدهند و به طوری که نظرها از قانون جلو افتاده است.
شیرویه جعفری نسب با بیان اینکه برای مالیات قانون گفته که همه اشخاص اگر بیش از پنج میلیون از طریق سامانه بانکی هزینه کنند، این هزینه برگشت میخورد، ادامه داد: هر نظر، آیین نامه و دستور العمل صادراتی باید به استناد به ماده قانونی باشد.
مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه امیدواریم هر موضوعی تصویب میشود، باید به ماده قانونی آن اشاره شود، افزود: به طور مرتب کمیته امور مالیاتی را در پایان هر ماه تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه توصیه میشود که نمایندگان حل اختلاف مالیاتی مشکلاتی که در هیات حل اختلاف مشاهده میکنند، به کمیته امور مالیاتی اطلاع دهند، ما موضوع را در کمیته مصوب و بررسی میکنیم، اضافه کرد: مشکل یا در کمیسیون حل و فصل میشود و یا در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت یا محلهای دیگری پیگیری میشود.
جعفری نسب با اشاره به اینکه در سال گذشته نمایندگان اتاق بازرگانی در حل اختلاف به صورت فعالانه در جلسات شرکت کردند، بیان کرد: سامانه حل اختلاف مالیاتی تکمیل نشده و احتمالا تا خرداد ماه سامانه تکمیل نشود و تا زمان تکمیل سامانه هیاتهای حل اختلاف مالیاتی به روال سنتی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح و قابل اعمال برای آیین نامه دادرسی مالیاتی شد، ادامه داد: هیاتهای حل اختلاف مالیاتی احتمال زیاد از اداره امور مالیاتی منفک شوند.
مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه در کمیته امور مالیاتی سعی میکنم که یک خروجی و یا مصوباتی داشته باشد، افزود: همچنین مشخص میشود که چه کسی باید مصوبه را اجرا کند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در چند کمیسیون اتاق بازرگانی شرکت کردم و مسائل مربوط به امور مالیاتی که اطلاعات عمومی بود، اطلاع رسانی شد، بیان کرد: از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، چهار درصد مالیات، چهار درصد عوارض و یک درصد مربوط به بیمه سلامت است و این مبلغ در حساب خزانه واریز میشود که در مدت ۱۵ روز باید اداره امور مالیاتی به محل اجرا برگرداند و هدف همه ما رعایت عدالت مالیاتی است.
دبیر کمیسیون امور مالیاتی و تامین اجتماعی و روابط کار نیز در این جلسه با بیان اینکه قوانین مالیاتی هرروز درحال تغییر است، گفت:در این حوزه نیاز به آموزش و برنامه ریزی داریم تا همه فعالین اقتصادی از قوانین امور مالیاتی تامین اجتماعی اطلاع پیدا کنند.
فرخ احمدی با اشاره به اینکه قرارداد مالیاتی می تواند کتبی یا شفاهی باشد افزود: وقتی یک نفر منکر می شود چطور باید ثابت کنیم؟ قانون این موضوع را تصویب کرده که کتبی باشد یا شفاهی اما قرار داد شفاهی مگر سند دارد؟ برخی مواقع قرارداد های کتبی را هم طرفین قبول نمیکنند.
وی ادامه داد: برخی مواردی که در هیئت ها مطرح می شود و برخلاف موازین است را انعکاس دهید تا ما توجیه، پیگیری و اطلاع رسانی کنیم.
دبیر کمیسیون امور مالیاتی و تامین اجتماعی و روابط کار با بیان اینکه در اصناف، اتاق اصناف مسئول واریز حقوق است اظهار کرد: باید مشکل حقوقی و مالیاتی کارکنان اصناف از همان طریق رفع شود و اسناد پرداختی آن ها ثبت شود تا در آینده به مشکل نخورند.
احمدی با اشاره به مشکلات شاگردهای مکانیکی در همدان افزود: مدتی است فرد پس از آن که مدتی در مکانیکی به عنوان شاگرد فعالیت داشته ادعای دریافت حقوق و مطالبات سنگینی میکند و همین موضوع باعث از بین رفتن بحث استاد و شاگردی شده است.
وی با اظهار تأسف از نحوه دریافت حق بیمه توسط پیمانکاران گفت: پیمانکاران تمام مبالغ حق بیمه را میگیرند در صورتی که این مبلغ برای هیچکس نیست و بیمه شده ای وجود ندارد.
دبیر کمیسیون امور مالیاتی و تامین اجتماعی و روابط کار با تاکید بر اینکه کارفرما مکلف است کارگر را حتی برای یک روز بیمه کند خاطرنشان کرد: اگر کارفرمایی امروز با کارگر صحبت کند و بگوید از فردا سرکار بیا، در صورتی که فردا کارگر در سرویس آسیب ببیند حادثه ناشی از کار محسوب می شود.